a) Khurafat ialah semua cerita sama ada rekaan atau khayalan, ajaran-ajaran, pantang larang, adat istiadat, ramalan-ramalan, pemujaan atau kepercayaan yang menyimpang dari ajaran Islam. Khurafat juga merangkumi cerita dan perbuatan yang direka dan bersifat karut atau dusta;
(b) Azimat atau tangkal ialah suatu objek yang ditulis dengan ayat-ayat
atau huruf-huruf tertentu atau objek tertentu yang dianggap mempunyai
kesaktian dan kuasa ghaib yang melampaui kekuatan semula jadi apabila
dijampi atau dipuja;
(c) Islam sangat menitikberatkan soal-soal akidah, syariah dan akhlak.
Segala amalan dan kepercayaan yang tidak berdasarkan kepada
sumber-sumber yang asal seperti al-Quran, al-Hadith, Ijma’ dan Qiyas
menurut pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah ditolak oleh Islam;
(d) Amalan memuja dan memohon pertolongan dari objek yang dipuja seperti
yang selalu dilakukan oleh sesetengah bomoh dan dukun atau individu
tertentu adalah syirik dan menyesatkan. Mana-mana orang yang bersahabat
dan menggunakan jin, tukang sihir dan tukang tenung adalah tergolong di
dalam golongan orang yang jahil dan menzalimi diri sendiri;
(e)
Haram menggunakan azimat atau tangkal yang mengandungi rajah-rajah atau
tulisan-tulisan yang tidak difahami seperti objek-objek tertentu dan
bercampur aduk dengan ayat al-Quran, atau berdasarkan kepada sihir, atau
yang memuja hantu syaitan dan jin iblis, atau yang mengandungi
benda-benda najis atau kotor dan menganggapkan tangkal mempunyai kuasa;
(f) Amalan penggunaan azimat atau tangkal sebagai pelindung diri seperti
ilmu kebal, ilmu pengasih, ilmu pelemah hati, ilmu penjauh jin,
penimbul, penyeri, pemanis, mempercepatkan jodoh, pelaris, penunduk
musuh, penunduk kata, pemerdu suara, pembungkam, penarik rezeki, penjaga
diri, penguat tenaga batin dan sebagainya yang dicampuradukkan dengan
sihir adalah syirik dan menyeleweng dari ajaran Islam;
(g) Jampi adalah haram sekiranya ia mengandungi perkataan yang tidak
difahami maknanya atau yang berdasarkan sihir atau memuja hantu syaitan
dan jin iblis atau mengiktikadkan bahawa jampi itu yang memberi kesan
sehingga si pesakit menjadi sembuh;
(h) Mana-mana orang Islam yang terlibat dengan perkara syirik atau
khurafat, menggunakan azimat atau tangkal atau mengamalkan jampi serapah
yang bertentangan dengan akidah, syariat dan akhlak Islam wajib segera
bertaubat dan memohon keampunan kepada Allah Ta’ala.
Status Penwartaan:
Diwartakan
Tarikh Diwartakan:
19 Jan, 2012
Nombor Rujukan:
JMM/BFB(S)/351/255/01/13; PUNM. 700-02/30 Jilid 2
Akta/Enakmen:
Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Melaka) 2002
sumber: darussyifa