Telah disepakati oleh para ulamak bahawa harus seorang lelaki mengahwini
wanita yang dizinainya. Ibnu ‘Abbas r.a. pernah ditanya berkenaan
seorang pemuda yang berzina, kemudian ia bertaubat dan ingin mengahwini
wanita yang dizinainya sebagai jalan menutup keaiban wanita tersebut,
maka beliau menjawab;
أَوَّلُهُ سِفَاحٌ، وَآخِرُهُ نِكَاحٌ، وَالْحَرَامُ لاَ يُحَرِّمُ الْحَلاَلَ
“Diawal adalah sifah (zina) dan diakhirnya adalah nikah. Yang haram tidak mengharamkan yang halal”.
Jika lahir anak selepas enam bulan dari tarikh berlakunya akad
perkahwinan, maka nasab anak itu sabit kepadanya. Namun jika lahir
kurang dari enam bulan, maka nasab tidak sabit kepadanya.
Namun jika wanita yang dizinai diketahui telah hamil, bagi masalah ini terdapat dua pandangan ulamak;
Pandangan pertama;
1 ) Pandangan Imam Syafi’ie dan juga Imam Abu Hanifah;
Wanita
yang hamil kerana berzina harus dikahwini sama ada oleh lelaki yang
berzina dengannya atau dengan lelaki lain, namun tidak harus
mensetubuhinya hinggalah ia melahirkan anak yang dikandungnya mengikut
pandangan Imam Abu Hanifah.
Menurut Imam Syafi’ie; makruh mensetubuhinya dalam keadaan hamilnya itu.
Bagi pandangan ini, tidak ada kehormatan bagi zina untuk mewajibkan
iddah ke atas wanita yang berzina. Oleh demikian, harus ia dikahwini
pada bila-bila masa sama ada oleh lelaki yang berzina dengannya atau
lelaki lain sekalipun ia sedang hamil.
Cuma jika ia sedang hamil diharamkan mensetubuhinya (mengikut mazhab
hanafi) atau dimakruhkan (menurut mazhab Syafi’ie) sehinggalah ia
melahirkan anak. Selain itu –menurut pandangan ini juga- jika wanita
yang berzina itu mempunyai suami harus suaminya mensetubuhinya tanpa
perlu menunggu tempoh iddah tertentu sebagaimana pandangan kedua nanti.
Pandangan kedua;
2 ) Pandangan
ini merupakan pendapat Imam Rabi’ah, as-Tsauri, al-Auza’ie dan Ishaq
dan ia merupakan pegangan mazhab Imam Malik dan mazhab Imam Ahmad.
Wanita yang hamil kerana berzina tidak harus dinikahi sehinggalah ia
melahirkan anaknya.Ini kerana menurut mereka, wanita yang melakukan
persetubuhan zina wajib ke atasnya beriddah selama tiga kali haid atau
tiga bulan (mengikut pendapat Imam Malik) atau dengan melahirkan anak
jika ia hamil.
Jika wanita yang berzina itu mempunyai suami, haram ke atas suaminya
mensetubuhinya hinggalah tamat iddahnya itu. Kesimpulannya; mengikut
pandangan ini, wanita yang berzina tidak harus dikahwini kecuali setelah
tamat iddahnya iaitu tiga kali suci atau tiga bulan. Jika ia hamil
tidak harus dikahwini kecuali setelah melahirkan anak. Di samping itu
mereka menambah satu lagi syarat iaitu hendaklah wanita itu telah
bertaubat dari zina.
Wallahu A’lam.
kalo suka sila share :)