widget

Wednesday, October 12, 2011

lidah berbulu??

 

Bulu atau rambut halus hampir tumbuh di seluruh bahagian tubuh kita, kecuali mata, mulut, tapak tangan dan kaki, serta kuku. Tapi bulu pun boleh tumbuh di permukaan lidah. 


Sindrom lidah berbulu (Hairy Tongue Syndrome) atau lingua villosa nigra adalah suatu keadaan dimana ada pertumbuhan papila filiform (bahagian menonjol pada selaput yang berlendir di bahagian atas lidah) berlebih pada permukaan dorsal lidah. 

Lidah berbulu adalah salah satu istilah yang tidak tepat dalam dunia kedoktoran gigi. Lidah berbulu tidak benar-benar menandakan adanya bulu atau rambut di lidah. 

Permukaan dorsal lidah yang sihat adalah tampak lembut dan lembut. Papila yang tumbuh biasanya hilang dalam selang masa yang teratur. Namun, kadang-kadang papila ini cenderung tumbuh tapi tidak mahu hilang, dan muncul membentuk alur pada permukaan lidah. Alur ini sering menimbulkan noda akibat tercemar bakteria atau aktiviti lain yang membuat warna lidah menjadi hitam. 

Namun, lidah berbulu juga boleh muncul berwarna coklat, putih, hijau, merah muda, atau salah satu daripada pelbagai corak bergantung pada etiologi khusus dan faktor sekunder, misalnya penggunaan ubat kumur berwarna, gula-gula getah, atau gula-gula nafas.  

Tidak dikenalpasti apa yang menyebabkan sindrom lidah berbulu. Tapi mungkin disebabkan oleh:
1. Makan gula-gula terlalu banyak boleh menyebabkan stagnasi penumpukan papila filiform  

2. Penggunaan ubat kumur yang mengandungi peroksida secara berlebihan yang menyebabkan alergi  

3. Mengambil antibiotik untuk jangka masa yang lama

4. Perokok tegar juga boleh terkena sindrom lidah berbulu. Hal ini dikaitkan dengan keadaan mulut yang buruk. 

 5. Dalam kes tertentu, dalam keadaan demam walaupun mempunyai kebersihan mulut yang baik, seseorang boleh juga terkena sindrom lidah berbulu.  

Gejala yang paling jelas dari lidah berbulu adalah adanya helaian panjang papila pada permukaan dorsal lidah. Hal ini mungkin menjengkelkan jika papila yang tumbuh dijangkiti, maka boleh menyebabkan rasa sakit dan ulserasi atau pembengkakan.  

Jika bakteria menjangkiti papila ini, maka terjadi perubahan warna lidah yang membuat lidah tampak berwarna hitam. Keadaan ini juga sering disertai dengan bau mulut. Orang mungkin juga mengeluhkan rasa abnormal di mulut. 


Kemungkinan pengumpulan makanan pada permukaan lidah, selanjutnya akan meningkatkan risiko jangkitan pada daerah ini. Dalam kes yang jarang berlaku, jika papila tumbuh menjadi sangat panjang, maka dapat menyebabkan rasa tersedak di kerongkong. Panjang papila normal biasanya 1 mm, tetapi pada lidah berbulu papila boleh tumbuh hingga lebih dari 15 mm. 


Prevalensi lidah berbulu sangat beragam, mulai dari 8,3 peratus pada anak-anak dan orang dewasa muda, hingga 57 peratus pada orang-orang yang ketagih dadah. 


Frekuensi lidah berbulu lebih besar terjadi pada laki-laki, orang yang menggunakan tembakau, minum kopi dan teh berlebihan, pesakit  HIV, dan penggunaan dadah suntikan.
 

Perubatan lidah berbulu bergantung pada penyebabnya. Antara lain sebagai berikut:
1. Jika anda mempunyai kebersihan mulut yang sangat buruk maka dianjurkan untuk berunding dengan doktor gigi, sehingga boleh didiagnosis dan diubati sejak awal.  

2. Jika penyebabnya adalah demam dan mengalami jangkitan sistemik, minum antibiotik untuk keadaan tersebut tidak hanya akan mengatasi gangguan sistemik tetapi juga akan membantu dalam menyembuhkan lidah berbulu. 

 3. Mengambil vitamin A, jika disebabkan kerana kekurangan vitamin A.  

4. Namun, jika keadaan ini ringan dan tanpa gejala maka yang terbaik adalah melakukan rawatan gigi, seperti menggunakan pembersih lidah dan menggosok permukaan dorsal lidah sekerap mungkin sehingga mencegah penumpukan zarah makanan dan bakteria di kawasan ini.  

5. Mengelakkan beberapa faktor ciri-ciri yang boleh menyebabkan keadaan ini, seperti merokok, mengunyah tembakau, menghisap gula-gula untuk jangka masa yang lama, dan lain-lain. 

gelang kristal rm5!!

gambar cara pakai masker vagina :)

ibu kolagen asli (pure marine collagen)

cara masukkan pengantin dara dalam vagina


kalo suka sila share :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...