widget

Wednesday, June 20, 2012

cara elak perot kembung

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhs3Ylv64M_U-6DVDs-enz-2IsvSXDyFSAgSq4RnK2Q8QWW8FzV1Z0O-s88yIKxsX6ckf4k8T11opP_ARMfGZF2B69H25fPlbjYNW8NGsXijG-18j_A87DfKlU5fn_VEDnvTZl9Kfi_v6O8/s1600/Kembung+perut.jpg

Jauhi diri anda dari memakan makanan yang boleh menyebabkan angin (atau mengambilnya sedikit sahaja) merupakan langkah bijak mencegak dari kembung.

Makanan yang boleh menyumbang kepada kembung adalah:
1. Epal Aprikot
2. Kekacang
3. Bran peach
4. Brokoli pear
5. Brussel sprout bertih jagung
6. Bunga kobis prun
7. Lobak merah raisin
8. Kobis sorbitol
9. Kacang (kering, dimasak) bawang

10. Hasil tenusu (mereka yang alah terhadap laktosa) kacang soya

11. Jauhi atau makan sedikit sahaja makanan yang boleh memberi kesan kepada anda. Kecuali sorbitol, kesemua makanan ini membekalkan zat makanan, oleh itu anda dinasihatkan supaya tidak meninggalkan langsung makanan ini.

12. Sediakan senarai semua makanan yang anda makan selama beberapa hari. Catatkan bila dan berapa kali anda terkentut atau sedawa. Jika anda mengeluarkan gas berlebihan selepas minum susu, cuba kurangkan atau jauhi dari mengambilnya.

13. Sekiranya masalah ini berlarutan, jauhi semua makanan yang mungkin menyebabkan kembung.

14. Sekiranya anda mendapat alahan terhadap laktosa, gunakan hasil tenusu yang rendah laktosa. Anda juga boleh menggantikan Lactaid iaitu sejenis enzim laktosa yang dapat dibeli di kedai. Ia perlu diambil bersama hasil tenusu untuk menghadamkan laktosa di dalamnya.

15. Elakkan kemasukan angin semasa makan

16. Ubat Simethicone boleh meredakan kembung dengan meleraikan tumpukan-tumpukan angin di dalam perut yang boleh menimbulkan kembung. Ubat ini boleh didapati dari doktor atau dibeli di kedai ubat atau farmasi.

17. Makanlah dengan perlahan dan kunyah makanan tersebut keseluruhannya. Minum dengan menghirup beransur-ansur dan jangan meneguk sekaligus. Kurangkan meminum minuman bergas. Jangan mengambil gula-gula getah dan elak dari memakan makanan tanpa gula yang mengandungi sorbitol atau xylitol di mana kedua-duanya sukar dihadamkan dan boleh meransang pembiakan bakteria yang membantu pengeluaran angin.


gelang kristal rm5!!

gambar cara pakai masker vagina :)

ibu kolagen asli (pure marine collagen)

cara masukkan pengantin dara dalam vagina


kalo suka sila share :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...