widget

Saturday, October 8, 2011

Penemu HIV menang Nobel



GAMBAR ini menunjukkan Barre Sinoussi (kiri), Montagnier (tengah) dan Zur Hausen (kanan).


STOCKHOLM - Sebanyak tiga saintis Eropah berkongsi Hadiah Nobel 2008 bagi kategori perubatan berikutan sumbangan mereka menemui virus yang menyebabkan penyakit AIDS dan kanser pangkal rahim.

Penyelidik Perancis, Francoise Barre-Sinoussi dan Luc Montagnier membuat penemuan human immunodeficiency virus atau lebih dikenali sebagai HIV.

Harald zur Hausen dari Jerman pula menemui human papilloma virus (HPV) yang merupakan penyebab kanser pangkal rahim.

Zur Hausen yang merupakan seorang pakar perubatan menerima hadiah AS$1.4 juta (RM4.9 juta) manakala dua pemenang lagi perlu berkongsi hadiah.

Beliau menemui dua jenis HPV serta menerbitkan penemuannya kepada komuniti perubatan yang membawa kepada pembangunan vaksin untuk menghalang jangkitan di kalangan wanita.

Pentadbiran Makanan dan Ubat-Ubatan Amerika Syarikat turut meluluskan penggunaan vaksin Gardasil pada 2006 untuk program pencegahan kanser pangkal rahim yang perlu diambil oleh gadis serta wanita berumur sembilan hingga 26 tahun.

"Saya tidak sangka akan menerima hadiah ini," kata Zur Hausen.

Penemuan Barre-Sinoussi dan Montagnier pula membawa kepada pemahaman terhadap Sindrom Kurang Daya Tahan Penyakit (AIDS) dan rawatan menggunakan antivirus.

Kajian dua saintis tersebut pada awal 1980-an membawa kepada maklumat terperinci mengenai cara HIV menular dalam sistem badan manusia dan proses jangkitan. - AP

gelang kristal rm5!!

gambar cara pakai masker vagina :)

ibu kolagen asli (pure marine collagen)

cara masukkan pengantin dara dalam vagina


kalo suka sila share :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...