widget

Wednesday, September 28, 2011

Kurang vitamin D picu kanser usus

stomach+ache Kanser Kolon Perlu Dikesan Awal



KANSER kolorektal atau kanser yang menyerang usus besar dan rektum dikatakan cepat merebak ke bahagian lain sebelum merosakkannya.

Walaupun punca kanser ini belum dikenal pasti, namun satu analisis terbaharu menunjukkan pola makan tertentu dapat mengurangkan risiko penyakit ini.

kolon










Menurut laporan dalam Jurnal Klinikal Onkologi, pola pemakanan yang tinggi dengan vitamin D boleh menurunkan risiko kanser usus sehingga 33 peratus.

Dalam 18 kajian melibatkan lebih daripada 10,000 orang mendapati, mereka yang mengambil vitamin D lebih tinggi, lebih rendah risiko untuk mendapat penyakit tersebut.

Namun, Dr. Huanlong Qin dan rakannya dari The Sixth People Hospital dan Universiti Jiao Tong Shanghai, China, mengatakan penemuan tersebut belum dapat disahkan lagi kerana belum banyak kajian yang menganalisis hubungan antara vitamin D dengan kanser usus dijalankan.

EKSTRA: Selain boleh mengurangkan tekanan darah tinggi, menarik nafas panjang juga boleh mengurangkan rasa sakit, menjauhi perasaan gugup dan melegakan perut.

gelang kristal rm5!!

gambar cara pakai masker vagina :)

ibu kolagen asli (pure marine collagen)

cara masukkan pengantin dara dalam vagina


kalo suka sila share :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...