widget

Wednesday, March 28, 2012

rahsia madu lebah

Madu,cukup sinonim bg tujuan perubatan dan kecantikan. selain itu ia juga digunakan sbg bhn masakan. tp korg penah x terfikir mcmn ia terhasil? klu korg nk tau, lebah mula mgumpul nektar/madu bunga didlm mulut mereka,nektar itu akn bercmpur dgn enzim istimewa dlm air liur lebah,satu proses kimia yg menukarknnya mnjadi madu..
Khasiat dan kebaikan madu yg aku nk kongsikan ni ialah madu dapat menyembuhkan luka dan melancarkn haid.. pengambilan madu sebagai pengganti gula dalam minuman dan makanan seharian amat la bijak.ini adalah kerana kandungan gula asli dalam madu mengandungi antioksidan,bebas lemak, bebas kolestrol dan bebas garam. kandungan gula yg terdapat dalam madu ialah glukos,fruktos dan sukros. kajian menunjukkan bahawa debunga dlm madu mgandungi kesemua 22 asid amino,28 mineral,14 asid lemak,11 enzim dan 11 karbohidrat. 
terdapat banyak kebaikan madu, dari aspek kesihatan, kecantikan dan kecergasan. madu dpt mgelakkan masalah seperti sakit jantung,tekanan darah tinggi dan kencing manis. madu juga dapat mengawal paras kolestrol. madu juga dikatakn boleh digunakan sbgai penyembuh luka pada tubuh. semua ini adalah kerana terdapat antibakteria semula jadi
(hidrogen peroksida), fenolik flavonoid,glukosida,vitamin C dan bhn yg mampu merangsang pertumbuhan sel baru dan membaiki sel yg rosak dlm badan. bagi mereka yg mempunyai masalah sakit tekak,selsema dan batuk,minum satu sudu madu dikatakn mampu mengurangkan masalh tersebut. 
bg mereka yg mengalami masalah resdung dan asma, amalan meminum satu sudu madu setiap hari dpt mengurangkn masalh tersebut. Khas buat wanita, madu mampu melancarkan darah haid dan mgurangkn gejala2 yg berlaku selepas menopaus. madu juga dpt mempercepatkn proses penyembuhan parut bersalin. madu juga amat baik utk menambh darah dan selera makan. bg mereka yg sakit kepala dan migrain pula amalan mium madu ug telah dibancuh dgn satu setengah cawan air suam dikatakn akan mampu mengurangkn masalah tersebut. 
Untuk tujuan kecantikan pula, madu boleh digunakan sebagai pelembap semula jadi. madu dapat mengurangkan masalah jerawat,jeragat dan kedutan diwajah. semua ini kerana sifat antibakteria madu mampu bertindak sbgai agen pelembap semula jadi. 
Pengambilan madu juga dpt memberikan tenaga dan kecerdasan minda. Terdapat 1001 khasiat dan kebaikan madu, amalkan memakan madu untuk gaya hidup yang sihat..
note : baru beli madu lebah hutan... rm15 je sebotol (dalam 500-600ml)... mungkin itu lah sebab badan jadi hangat.. biasanya kalo duk dalam aircond, mengigil-gigil.  malam2, taruk kat bibir supaya bibir jadi mungil.. gagaga~~~

gelang kristal rm5!!

gambar cara pakai masker vagina :)

ibu kolagen asli (pure marine collagen)

cara masukkan pengantin dara dalam vagina


kalo suka sila share :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...