widget

Saturday, June 23, 2012

apa harus buat kalo mimpi basah di bulan puasa?

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhM5kYtFXAenTyKcEBstJSvWmm2Brl0IH1XZ7jJv3HLQ-8BPIuoPTiX8-WIPRiT8TGTny2ARsG13ifH9fMf-tdB-U4Va1DL7w7gju8mgocjM7tvYTpsa_lRwQj-WviOPQVNQWGnGHkLhxk/s1600/wet-dream.jpg 
Ada sebuah pertanyaan yang diajukan pada Syeikh ‘Abdul ‘Aziz bin ‘Abdillah bin Baz rahimahullah [1], “Jika orang yang berpuasa mimpi basah di siang hari bulan Ramadhan, apakah puasanya batal? Apakah dia wajib untuk bersegera untuk mandi wajib?”

Beliau rahimahullah menjawab,


“Mimpi basah tidak membatalkan puasa kerana mimpi basah dilakukan bukan atas pilihan orang yang berpuasa. Ia punya keharusan untuk mandi wajib (mandi junub) jika ia melihat yang basah adalah air mani. Jika ia mimpi basah setelah solat subuh dan ia mengakhiri mandi junub sampai waktu zhuhur, maka itu tidak mengapa.


Begitu pula jika ia melakukan hubungan intim dengan isterinya di malam hari dan ia tidak mandi kecuali setelah masuk Subuh, maka seperti itu tidak mengapa. Mengenai hal ini diterangkan dalam hadis yang sahih bahawa Nabi Muhammad SAW pernah masuk Subuh dalam keadaan junub kerana sehabis berhubungan intim dengan istrinya. Kemudian beliau mandi junub dan masih tetap berpuasa.


Begitu pula wanita haidh dan nifas, jika mereka telah suci di malam hari dan ia belum mandi melainkan setelah masuk Shubuh, maka seperti itu tidak mengapa. Jika mereka berpuasa, puasanya tetap sah. Namun tidak boleh bagi mereka-mereka tadi menunda mandi wajib (mandi junub) dan menunda solat hingga terbit matahari. Bahkan mereka harus menyegerakan mandi wajib sebelum terbit matahari agar mereka dapat mengerjakan solat tepat pada waktunya.


Sedangkan bagi kaum lelaki, ia harus segera mandi wajib sebelum shalat Subuh sehingga ia boleh melaksanakan solat secara berjemaah. Sedangkan untuk wanita haidh dan nifas yang ia suci di tengah malam (dan masih dalam waktu Isyak), maka hendaklah ia menyegerakan mandi wajib sehingga ia dapat melaksanakan solat Maghrib dan Isyak sekaligus pada malam itu. Demikian fatwa sekelompok sahabat Nabi Muhammad SAW. Begitu pula jika wanita haidh dan nifas suci di waktu Asar, maka wajib bagi mereka untuk segera mandi wajib sehingga mereka dapat melaksanakan solat Zohor dan Asar sebelum tenggelamnya matahari.


Wallahua'lam.

gelang kristal rm5!!

gambar cara pakai masker vagina :)

ibu kolagen asli (pure marine collagen)

cara masukkan pengantin dara dalam vagina


kalo suka sila share :)

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...